Egoist okur

Taner Ceylan’dan Âheste Çek Kürekleri Mehtâb Uyanmasın

Taner Ceylan, on beş yıl aradan sonra açacağı yeni bir sergiyle Türkiye’deki sanatseverlerle buluşuyor. Âheste Çek Kürekleri Mehtâb Uyanmasın başlıklı sergi, 16 Eylül-15 Ekim tarihleri arasında Kanlıca’daki Sipahiler Ağası Mehmet Emin Ağa Yalısı’nda gerçekleşiyor.

Uzun zamandır heyecanla beklediğimiz bu sergiyle ilgili haberi aşağıda okuyabilirsiniz ama öncesinde bir notum var: Şahsen bazı gazeteciler gibi özel bir toplulukla sergiyi gezme imkanı bulamadım, yani Taner Ceylan’ın Âheste Çek Kürekleri Mehtâb Uyanmasın sergisindeki eserleri görmek için 16 Eylül’ü beklemek zorundayım. Fakat keşke diyorum, keşke biraz anlaşılır, daha da önemlisi Türkçesi biraz daha az örtük, hadi niçin içimden geçeni söylemeyeyim, daha düzgün bültenler hazırlayabilseler, bunun önemini idrak etselerdi.

Yanlış anlaşılmasın, bu sergiye has bir durumdan bahsetmiyorum. Türkiye’de açılan sergilerin yüzde 99’unda basın bültenlerinde hatta kataloglarda dil dökülüyor.

Taner Ceylan 

“Başımızda Siyahtan Bir Hâle”, Arter’de

Taner Ceylan’dan yeni sergi: Âheste Çek Kürekleri Mehtâb Uyanmasın

İstanbul’u 2019’dan beri farklı perspektiflerden gözlemleyerek şehrin gizli kalmış cevherlerinden ilham alan Ceylan, tarihi yapıları, farklı semtleri, hikayeleri yeniden keşfediyor. Sergisine isim ararken Yahya Kemal Beyatlı’nın Çubuklu Gazeli şiirinden Âheste Çek Kürekleri Mehtâb Uyanmasın dizesini seçen sanatçı, resimlerinin yanı sıra heykel ve video çalışmaları aracılığıyla da bize şehrin geçmişi ve bugünüyle kurduğu ilişkiyi aktarıyor.

Bu kişisel sergiyle eş zamanlı olarak Taner Ceylan’ın kariyerinin başlarında hayata geçirdiği ve Türkiye güncel sanat tarihinin ilk “happening” örneklerinden olan Monte Carlo Stili’nin video belgeseli de SALT Beyoğlu’nda, Amira Akbıyıkoğlu küratörlüğünde gerçekleşecek olan Sahnede 90’lar başlıklı karma sergide gösterime sunulacak. Bu vesileyle Ceylan’ın, sanat alanında varoluşunu göstermeye çalıştığı bir dönemde, 9 Aralık 1995’te Beyoğlu İmam Adnan Sokak’taki Devlet Han’da gerçekleştirdiği ve İstanbullu koleksiyoncuların, tanınmış simaların ve sanatseverlerin davet edildiği bir “kurmaca” partinin belgesel nitelikteki videosunun yanı sıra sanatçının resimleri, özel bazı kostümler ve o gece için hazırlanmış parti davetiyesi de görülebilecek.

Kısacası Taner Ceylan, Âheste Çek Kürekleri Mehtâb Uyanmasın sergisiyle 90’larda gerçekleştirdiği ve sanatçı ile koleksiyoner arasındaki güç dinamiklerini, sanatçı ile sanat tarihi arasındaki ilişkiyi sorgulaması dolayısıyla zamanında büyük ses getiren Monte Carlo Stili’ne de bir nevi selam ediyor.

Sanatçının eserlerinin görülebileceği bir diğer sergi ise Ömer Koç Koleksiyonu’ndan parçalarla oluşturulan ve küratörlüğünü Selen Ansen’in üstlendiği İsmi Lazım Değil. Abdül Mecit Efendi Köşkü’nde yer alacak bu sergide Ceylan’ın 2000 tarihli 8. Uluslararası İstanbul Bienali’nde sergilenen Nude resmi ve sanatçının günümüzdeki işlerinin öncüsü sayılan Kayıp Resimler Serisinden bir resim yer alıyor. Birth of Hope adını taşıyan bu resimde Osmanlı Devleti, bir albino tavus kuşunun içkin ve şiddetli güzelliğiyle tasvir ediliyor.

17. Uluslararası İstanbul Bienali paralel programında yer alansergi kapsamında Dücane Cündioğlu ve Zeynep Sayın gibi konuşmacıların sunum yapacakları okumalar ve söyleşiler, eylül ve ekim ayları boyunca sergi mekanında sürecek.

Âheste Çek Kürekleri Mehtâb Uyanmasın

Genel ziyaret tarihleri: 16 Eylül -16 Ekim 2022. Ziyaret saatleri: 12.00-19.00. Adres: Mehmet Emin Ağa Yalısı, Kanlıca Mah. Barış Manço Cad. No.86 Beykoz.

Sergi Autoban, Komunite İstanbul, Pro İletişim, Aktif Sigorta, Asya Nakliyat, Volvo, Stay Hotels, Divan Kuruçeşme, PPR, Olimpos Lodge hizmet destekleri; Cem Adrian, Alkan Akdamar, Sim Şafak Akdamar, Deniz Birgi, Merve Yeşilada Çağlar, Hakan Çınar, Feride Edige, Devrim Erdoğan, Hatice Gökçe, Ahmet Kayalar, Hikmet Mizanoğlu, Ferhan İstanbullu, Can Yüzlü katkılarıyla Saliha Yavuz proje yönetiminde gerçekleşmektedir.

Subscribe
Notify of

0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments